WeLoveOurKing
How to insert weloveking to you website

ทรงพระเจริญ

ขัตติยาอัด คอป แต่งนิทานโยนความผิดเสธ แดง 18 9 55

สถาบันกษัตริย์อยู่ได้ด้วยความจริง

ธงชัย วินิจจะกูล: Truth on Trial

สถาบันกษัตริย์ถึงเวลาต้องปรับตัว

ตุลาการผิดเลน !


ฟังกันให้ชัด! "นิติราษฎร์" ไขข้อข้องใจ ทุกคำถามกรณีลบล้างผลพวงรัฐประหาร





วิดีโอสอนการทำน้ำหมักป้าเช็ง SuperCheng TV ฉบับเต็ม 1.58 ชม.

VOICE NEWS

Fish




เพื่อไทย

เพื่อไทย
เพื่อ ประชาธิปไตย ขับไล่ เผด็จการ

Sunday, August 1, 2010

อ่านที่นี่ "สมุดปกขาว" ของโรเบิร์ต อัมเสตอร์ดัม ฉบับสมบูรณ์ ตอน 4 จบ

ที่มา thaifreenews

โดย ลูกชาวนาไทย


"สำนักกฎหมาย Amsterdam & Peroff"
แปลโดย ประชาไท

(ตอน 4 จบ)


9. บทสรุป : หนทางเดียวสู่การปรองดอง

กระทั่งก่อนที่คนเสื้อแดงอีก 55 คนจะถูกสังหารด้วยน้ำมือของกองทัพไทยเสียด้วยซ้ำที่นายกรัฐมนตรีอภิสิทธิ์ เวชชาชีวะได้ให้คำมั่นว่าตนเองและรัฐบาลของตนจะสร้างความ สมานฉันท์และโดยเฉพาะยิ่งหลังจากมีการสังหารหมู่ผู้เรียกร้องประชาธิปไตยครั้งเลว ร้ายที่สุดในประวัติศาสตร์ของประเทศ ประเทศไทยก็ยิ่งต้องการการสมานฉันท์กว่าที่เคยเป็นมา แต่น่าเศร้าใจที่เห็นได้ชัดว่าผู้มีอำนาจที่ปกครองอยู่ในขณะนี้ไม่มีความ สามารถหรือมีความตั้งใจแรงกล้าเพียงพอที่จะส่งเสริมการสมานฉันท์อย่างแท้ จริง

อีกทั้งมาตรการที่เข้มงวดและการโหมไล่ล่าในช่วง 6 สัปดาห์ที่ผ่านมา (เห็นได้จากการต่ออายุ พ.ร.ก. การบริหารราชการในสถานการณ์ฉุกเฉิน การจับกุมคุมขังผู้ที่สนับสนุนคนเสื้อแดงจำนวนหลายร้อยคน การกักขังแกนนำ นปช.ไว้ในค่ายทหาร การปราบและปิดกั้นสื่อทางเลือกทั้งหมด) การแต่งตั้งคณะกรรมการหลากหลายคณะเพื่อแสร้งให้เห็นว่าประเทศกำลังเดินหน้า ไปสู่หนทางแห่งการ สมานฉันท์ซึ่งในข้อเท็จจริงแล้วเป็นเพียง การสร้างความเห็นพ้องทางอุดมการณ์โดยการใช้อำนาจบังคับผ่านการโฆษณาชวนเชื่อและการปราบปราม

นายกรัฐมนตรีและคณะนายทหารซึ่งกำลังชักใยอยู่เบื้องหลังรัฐบาลนั้น เลือกที่จะเพิกเฉยต่อข้อเท็จจริงพื้นฐานสองประการที่คนทั้งโลกเข้าใจแล้ว ประการแรกคือ การสมานฉันท์ไม่อาจเกิดขึ้นได้โดยปราศจากความจริง ประการที่ 2 การปราบปรามไม่ใช่หนทางที่จะนำไปสู่ความจริงและการสมานฉันท์ เผด็จการนั้นมีแต่จะสร้างความเกลียดชังและการหลอกลวงเพิ่มมากขึ้นเท่านั้น

การทบทวนเหตุการณ์ชี้ให้เห็นว่ารัฐบาลอภิสิทธิ์และกองทัพไทยต้องรับผิด ชอบต่อการละเมิดสิทธิมนุษยชนที่กระทำอย่างต่อเนื่อง อาชญากรรมต่อมนุษยชาติ และการกลั่นแกล้ง ไล่ล่าทางการเมืองอย่างเป็นระบบ ขณะที่รัฐบาลไทยมีหน้าที่ตามหลักกฎหมาย ระหว่างประเทศที่ต้องดำเนินการสืบสวนสอบสวนการกระทำละเมิดของตน และต้องนำตัวผู้รับผิดเข้าสู่กระบวนการยุติธรรม ประชาคมนานาชาติก็มีความรับผิดชอบด้านศีลธรรมที่จะทำให้มั่นใจว่าการก่อ อาชญากรรมของรัฐจะไม่ถูกปกปิด อันที่จริง ขณะนี้เห็นได้ชัดเจนว่า มีแต่แรงกดดันจากนานาชาติและการเข้ามามีส่วนร่วมของนานาชาติเท่านั้นที่จะ สร้างความมั่นใจได้ว่าการสืบสวนสอบสวนเหตุการณ์สังหารหมู่ในกรุงเทพฯ ที่รัฐบาลเป็นเจ้าภาพนั้นจะไม่เป็นเพียงการสร้างความยุ่งเหยิง ที่นำไปสู่การฟอกตัวเองจากกระบวนการยุติธรรมเพื่อซ่อนผู้ที่ต้องรับผิดชอบ ต่อความรุนแรงโดยรัฐอย่างที่เป็นมาตลอดทุกครั้งในประวัติศาสตร์ไทย ไม่ต้องสงสัยเลยว่าประวัติศาสตร์จะเป็นผู้ตัดสินความผิดของผู้ที่ต้องรับผิด ชอบต่อกรณีการสังหารหมู่ที่เพิ่งเกิดขึ้น เฉกเช่นเดียวกับการสังหารหมู่ผู้เรียกร้องประชาธิปไตยจำนวนมาก เมื่อปี 2516, 2519 และ 2535 อย่างไรก็ตามสำหรับครั้งนี้ ผู้ที่ต้องรับผิดชอบจะต้องเผชิญกับความรับผิดจากการกระทำของตนเองในศาล ยุติธรรมที่แท้จริงซึ่งไม่ใช่ศาลที่พรั่งพร้อมไปด้วยมิตรสหาย หรือคนในการอุปถัมภ์ หรือผู้ที่ถูกแต่งตั้งจากพวกเขากันเอง

การสมานฉันท์ ยังต้องอาศัยการยอมรับว่าความวุ่นวายทางการเมืองในปัจจุบันเป็นผลมาจากการ ทำลายและปฏิเสธเจตจำนงของประชาชนครั้งแล้วครั้งเล่า ดังนั้นแล้ว การแก้ไขจะทำได้ก็ด้วยการยินยอมให้ประชาชนไทยได้พูดด้วยตัวเองในการเลือก ตั้งเท่านั้น แน่นอนว่าเพียงการจัดการเลือกตั้งนั้นยังไม่เพียงพอ ประเทศไทยต้องการการเลือกตั้งในบริบทที่ไม่มีฝ่ายใดได้เปรียบอันไม่สมควรจาก การปิดกั้นฝ่ายตรงข้าม จากการหนุนหลังจากกลไกรัฐ จากความโน้มเอียงของศาลที่จะบิดเบือนผลการเลือกตั้ง จากโอกาสที่กลุ่มอำนาจเก่าจะบ่อนทำลายรัฐบาลที่มาจากการเลือกตั้งของประชาชน ซ้ำอีก หรือความหวาดกลัวว่าการรัฐประหารโดยกองทัพจะเกิดขึ้นอีก ประเทศไทยจึงต้อง การการเลือกตั้งที่มีการแข่งขันของทุกฝ่ายภายใต้กฎกติกาที่เคารพในสิทธิของ ประชาชนที่จะลงสมัครรับเลือกตั้ง ลงคะแนนเสียงให้กับผู้สมัครที่พวกเขาเลือกได้ด้วยตัวเอง และมีรัฐบาลจากพรรคการเมืองที่พวกเขาได้เลือกมา รัฐธรรมนูญพ.ศ. 2550 ที่ประกาศใช้ภายใต้การควบคุมของรัฐบาลทหารซึ่งให้อำนาจศาลในการยุบพรรคการ เมืองและตัดสิทธิทางการเมืองของผู้นำพรรคนั้นสอบตกด้านความชอบธรรม ตราบเท่า ที่อภิสิทธิ์ยังมีความจริงใจต่อความเชื่อของตัวเองว่าเขามีความชอบธรรมที่จะ ปกครองประเทศ เขาก็ควรยินดีกับโอกาสที่จะได้แสดงว่าตนเองมีความชอบธรรมผ่านสนามเลือกตั้ง ที่สู้กันอย่างเท่าเทียม ตราบเท่าที่เขาหวาดกลัวการตัดสินจากประชาชน เขาย่อมไม่ที่อยู่ที่ยืนในรัฐบาล

กิตติกรรมประกาศ

เราขอขอบคุณผู้ร่วมงานและมิตรสหายทั้งเก่าและใหม่ ผู้ให้เกียรติร่วมจัด ทำสมุดปกขาวเล่มนี้ ซึ่งเราซาบซึ้งในความร่วมมือและการตระหนักในความเท่าเทียมอย่างแท้จริงของ ประชาชนไทย

Amsterdam และ Peroff LLP
กรกฎาคม 2553


1. [1] กติการะหว่างประเทศว่าด้วยสิทธิพลเมืองและสิทธิทางการเมือง (ICCPR) ข้อ 14 วรรค 3(ข) และ 3(จ)

2. [2] ICCPR ข้อ 14 วรรค 3(จ)

3. [3]“Deaths Probe ‘Won’t Cast Blame’,” Bangkok Post, 12 มิถุนายน 2553http://www.bangkokpost.com/news/local/38619/deaths-probe-won-t-cast-blame

4. [4] Pinai Nanakorn, “Re-Making of the Constitution in Thailand,” Singapore Journal of International & Comparative Law, 6(2002): 90-115, p. 93.

5. [5] เพิ่งอ้าง, หน้า 107-09.

6. [6] รัฐธรรมนูญแห่งราชอาณาจักรไทย พ.ศ. 2540 (จากนี้เรียก รัฐธรรมนูญฉบับ 2540), ข้อ 63

7. [7] เพิ่งอ้าง, ข้อ 313.

8. [8] Pansak Vinyaratn, 21st Century Thailand, Facing the Challenge, Economic Policy & Strategy (Hong Kong: CLSA Books,2004), p. 1.

9. [9] Chaturon Chaisang, Thai Democracy In Crisis: 27 Truths (Bangkok: A.R. Information & Publication Co. Ltd., 2009), p.37.

10. [10]Pasuk Phongpaichit and Chris Baker, Thailand’s Crisis (Chiang Mai: Silkworm, 2000).

11. [11] Kevin Hewinson, “Thailand: Class Matters,” in East Asian Capitalism: Conflicts, Growth and Crisis, Annali della Fondazione Giangiacomo Feltrinelli, no. XXXVI, ed. L. Tomba (Milan: Feltrinelli, 2002), 287-321.

12. [12] Pasuk Phongpaichit and Chris Baker, Thailand’s Boom and Bust (Chiang Mai: Silkworm, 1998), Ch.12.

13. [13] Chaturon, อ้างแล้ว, fn. 12, p.17.

14. [14] เพิ่งอ้าง, หน้า 3.

15. [15] "New Parties Sprouting Already," The Nation, May 17, 2006.http://nationmultimedia.com/2006/05/17/headlines/headlines_30004216.php

16. [16] Suehiro Akira, Capital Accumulation in Thailand, 1855-1985 (Chiang Mai: Silkworm Books, 1996), p.170.

17. [17]ดู Cynthia Pornavalai, “Thailand: Thai Asset Management Corporation,” Mondaq Banking and Financial, March 6, 2002.http://www.mondaq.com/article.asp?articleid=15878

18. [18]ดู Pachorn Vichyanond, “Crucial Transitions in Thailand’s Financial System After the 1997 Crisis,” Brookings Institution Asian Economic Panel 2007.

19. [19] George Wehrfritz, “All Politics Isn''t Local: The Real Enemy of Demonstrators Threatening to Shut Down the Country is Globalization,” Newsweek, September 6, 2008.http://www.newsweek.com/2008/09/05/all-politics-isn-t-local.html

20. [20] Pasuk Phongpaichit and Chris Baker, Thaksin (Chiangmai: Silkworm, 2009), pp. 184-188.

21. [21] เพิ่งอ้าง, หน้า 176-184.

22. [22] SIPRI, “The SIPRI Military Expenditure Database 2010.http://milexdata.sipri.org/result.php4

23. [23] “Junta at Risk of a Backlash over Lucrative Benefits,” The Nation, April 5, 2007.http://nationmultimedia.com/2007/04/05/politics/politics_30031147.php.

24. [24] Pasuk and Baker, op. cit., fn. 23, p. 183.

25. [25] ดู Duncan McCargo, “Network Monarchy and Legitimacy Crises in Thailand,” Pacific Review,18(2005): 499-519.

26. [26] “Military ‘Must Back King’,” The Nation, July 15, 2006.

27. [27] Oliver Pye and Wolfram Schaffar, “The 2006 Anti-Thaksin Movement in Thailand: An Analysis,” Journal of Contemporary Asia,38(2008): pp. 38-61.

28. [28] Simon Montlake, “Election Further Clouds Thai Leader’s Future,” The Christian Science Monitor, April 4, 2006.http://www.csmonitor.com/2006/0404/p06s02-woap.html

29. [29]“His Majesty the King’s April 26 Speeches,” The Nation, April27,2006,http://www.nationmultimedia.com/2006/04/27/headlines/headlines_30002592.php

30. [30] James Vander Meer, “Thaksin in the Dock,” Asia Sentinel, August 9,2006.http://www.asiasentinel.com/index.php?option=com_content&task=view&id=82&Itemid=31

31. [31] Paul Chambers, “The Challenges for Thailand’s Arch-Royalist Military,” New Mandala, June 9,2010.http://asiapacific.anu.edu.au/newmandala/2010/06/09/the-challenges-for-thailand’s-arch-royalist-military/

32. [32] ดูกำหนดการได้ในเวปไซท์ของพลเอกเปรมเอง ที่ http://www.generalprem.com/news.html.

33. [33] “LEGAL WARNING: Thaksin Is `Violating the Constitution’,” The Nation, July 5,2006.http://www.nationmultimedia.com/option/print.php?newsid=30008036

34. [34] Prem Tinsulanonda, “A Special Lecture to CRMA Cadets at Chulachomklao Royal Military Academy,” July 14, 2006.http://www.crma.ac.th/speech/speech.html

35. [35] “CDRM Now Calls Itself as CDR,” The Nation, September 28,2006.http://nationmultimedia.com/breakingnews/read.php?newsid=30014778

36. [36] Announcement on the Appointment of the Leader of the Council for Democratic Reform, dated September 20, 2006,http://www.mfa.go.th/web/2455.php?id=740.

37. [37] อ้างแล้ว.

38. [38] “Thaksin Refuses to Resign Despite Protests in Bangkok,” International Herald Tribune, March 6,2006.http://www.iht.com/articles/2006/03/06/news/thai/php.

39. [39] Chang Noi, “The Persistent Myth of the `Good’ Coup,” The Nation, October 2,2006.http://www.nationmultimedia.com/2006/10/02/opinion/opinion_30015127.php

40. [40] Announcement by the Council for Democratic Reform No. 11: Appointment of Key Members of the Council for Democratic Reform, dated September 20, 2006,http://www.mfa.go.th/web/2455.php?id=740.

41. [41]Announcement by the Council for Democratic Reform No. 1, dated September 19,2006,http://www.mfa.go.th/web/2455.php?id=740.

42. [42] Announcement by the Council for Democratic Reform No. 2: Prohibition on the Movement of Military and Police Forces, dated September 19, 2006, http://www.mfa.go.th/web/2455.php?id=740.

43. [43] Announcement by the Council for Democratic Reform No. 4: Executive Power, dated September19, 2006,http://www.mfa.go.th/web/2455.php?id=740.

44. [44] Announcement by the Council for Democratic Reform No. 16: Leader of the Council for Democratic Reform to act for the National Assembly, the House of Representatives and the Senate, dated September 21, 2006,http://www.mfa.go.th/web/2455.php?id=740

45. [45] เพิ่งอ้าง.

46. [46] Announcement by the Council for Democratic Reform No. 3, dated September 19,2006,http://www.mfa.go.th/web/2455.php?id=740.

47. [47] http://www.msnbc.msn.com/id/14916631/

48. [48] Pinai, op. cit., fn. 5, p. 109.

49. [49] Announcement by the Council for Democratic Reform No. 13: Selected Organic Laws shall continue to be in effect, dated September 20, 2006, http://www.mfa.go.th/web/2455.php?id=740.

50. [50] Announcement by the Council for Democratic Reform No. 32: Authority and Duties of the Election Commission regarding Local Administrative Council Members and Local Administrator Elections, dated September 30, 2006,http://www.mfa.go.th/web/2455.php?id=740.

51. [51] Announcement by the Council for Democratic Reform No. 7: Ban on Political Gatherings, dated September 20, 2006,http://www.mfa.go.th/web/2455.php?id=740.

52. [52] Announcement by the Council for Democratic Reform No. 15: Ban on Meetings and other Political Activities by Political Parties, dated September 21, 2006,http://www.mfa.go.th/web/2455.php?id=740.

53. [53] Announcement by the Council for Democratic Reform No. 27: Amendment of Announcement by the Council for Democratic Reform No. 15 dated 21 September B.E. 2549 (2006), dated September30, 2006,http://www.mfa.go.th/web/2455.php?id=740.

54. [54] An unofficial translation of the Interim Constitution is available athttp://www.nationmultimedia.com/2006/10/02/headlines/headlines_30015101.php.

55. [55] Interim Constitution dated October 1, 2006, at Art. 36.

56. [56] Interim Constitution dated October 1, 2006, at Art. 37.

57. [57] Interim Constitution dated October 1, 2006, at Art. 5.

58. [58] Interim Constitution dated October 1, 2006, at Art. 20.

59. [59] Interim Constitution dated October 1, 2006, at Art. 22.

60. [60] Interim Constitution dated October 1, 2006, at Art. 23.

61. [61] “No Dictatation [sic.] on the Charter: CNS Chief,” The Nation, December 20,2006,http://nationmultimedia.com/2006/12/20/headlines/headlines_30022102.php

62. [62] “Publicity Blitz to Counter Moves to Reject New Charter,” The Nation, July 11,2007,http://www.nationmultimedia.com/2007/07/11/politics/politics_30040282.php

63. [63] Duncan McCargo, “Thailand: State of Anxiety,” in Southeast Asian Affairs 2008, ed. Daljit Singh and Tin Maung Maung Than(Singapore: ISEAS, 2008), 333-356, p. 337.

64. [64] Somroutai Sapsomboon and Supalak Khundee,“Referendum Law or Penalty Law?,” The Nation, July 6,2007.http://www.nationmultimedia.com/2007/07/06/politics/politics_30039559.php

65. [65] Asian Human Rights Commission, “THAILAND: A Referendum Comes; a Coup is Completed,” July 6,2007.http://www.ahrchk.net/statements/mainfile.php/2006statements/1110/.

66. [66] อ้างแล้ว.

67. [67] Asian Human Rights Commission, “THAILAND: A Long Road Back to Human Rights and the Rule of Law,” August 20,2007.http://www.ahrchk.net/statements/mainfile.php/2006statements/1156/.

68. [68] รัฐธรรมนูญ 2550, มาตรา 95-98.

69. [69] รัฐธรรมนูญ 2550, มาตรา 111-112.

70. [70] McCargo, op. cit., fn. 66, p. 337.

71. [71] “CNS’s Anti-Thaksin Campaign,” Bangkok Post, April 8, 2007.http://pages.citebite.com/i1t5f0u5a3yao

72. [72] “Saprang''s Cousin Given PR Work ''Because of Experience'',” The Nation, April 11,2007.http://www.nationmultimedia.com/2007/04/11/politics/politics_30031650.php

73. [73] “Nine Constitution Tribunal Members,” The Nation, October 7,2006.http://nationmultimedia.com/breakingnews/read.php?newsid=30015571;
ดู เพิ่ม
Thailand’s Struggle for Constitutional Survival,” Article 2 of the International Covenant on Civil and Political Rights (Special Edition), 6(2007), น.4.

74. [74] ดู Christian Schafferer, “The Parliamentary Election in Thailand, December 2007,” Electoral Studies27(2009): 167-170, น.167.

75. [75] วรเจตน์ ภาคีรัตน์และคณะ, “คำตัดสินของตุลาการการศาลรัฐธรรมนูญยุบพรรคการไทยรักไทย-บทวิเคราะห์ทาง กฎหมาย,” คณะนิติศาสตร์,มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

76. [76] Asian Human Rights Commission, “THAILAND: The Judiciary is the Real Loser,” May31,2007.http://www.ahrchk.net/statements/mainfile.php/2007statements/1041/

77. [77]“Junta ‘Never Harmed PPP’,” Bangkok Post, December 13, 2007.http://thailandpost.blogspot.com/2007/12/junta-never-harmed-ppp.html

78. [78] “Thai Election Agency Disqualifies More Winning Candidates,” People’s Daily, January 7, 2008.People’s Daily.http://english.people.com.cn/90001/90777/90851/6333842.html

79. [79] Nirmal Ghosh, “I Won’t Quit: Samak,” The Straits Times, August 31,2008.http://www.straitstimes.com/Breaking%2BNews/SE%2BAsia/Story/STIStory_273817.html.

80. [80] David Pallister, “Thai PM’s Compound Stormed as Anti-Government Protests Grow,” The Guardian, August 26, 2008.http://www.guardian.co.uk/world/2008/aug/26/thailand.

81. [81] “Worse than a Coup,” The Economist, September 4,2008http://www.economist.com/opinion/displaystory.cfm?story_id=12070465.

82. [82]George Wehrfritz “Crackdown,” Newsweek, September 2,2008.http://www.newsweek.com/2008/09/01/crackdown.html

83. [83] Federico Ferrara, Thailand Unhinged: Unraveling the Myth of a Thai-Style Democracy (Singapore: Equinox Publishing, 2010), p. 87.

84. [84] Richard Bernstein, “The Failure of Thailand’s Democracy,” New York Times, May 25,2010.http://www.nytimes.com/2010/05/26/world/asia/26iht-letter.html

85. [85] Korn Chatikavanij, “The Last Whistle and the PAD’s ‘Final Battle’,” Bangkok Post, September 9,2008.http://www.korndemocrat.com/th/issues/bangkok_post/BangkokPost090908.htm

86. [86] Leo Lewis, “Thai Prime Minister Samak Sundaravej Forced Out over TV Chef Role,” The Times, September10,2008.http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/asia/article4716195.ece.

87. [87] ดู, ตัวอย่าง, “PM: Dissolution is Not the Answer,” Bangkok Post, April 25,2010.http://www.bangkokpost.com/breakingnews/175728/pm-dissolution-is-not-the-answer

88. [88] “Abhisit vs. Abhisit,” Prachatai, April 23, 2010. www.prachatai.com/english/node/1760

89. [89] Matt Bachl, “Parents ‘Giving Up Kids for Cash in Thai protest’,” Nine News, November 30,2008.http://news.ninemsn.com.au/article.aspx?id=676153.

90. [90] Ed Cropley, “Assault on Police Shows Thai Protesters’ Ugly Side,” Reuters, November 29,2010.http://www.forbes.com/feeds/afx/2008/11/29/afx5755965.html

91. [91] “Airport Siege Cost $12.2,” The Straits Times, January 7,2009.http://www.straitstimes.com/Breaking%2BNews/SE%2BAsia/Story/STIStory_323020.html

92. [92] “Thai Premier Banned from Politics, Ruling Party Dissolved: Court,” Agence France-Press, December1, 2008.http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5hfJ-lAMzPxNPjyXUtOzsYlEvJeow

93. [93] “PAD Cease All Anti-Government Protests,” The Nation, December 2,2008,http://www.nationmultimedia.com/2008/12/02/headlines/headlines_30090031.php

94. [94] “Democrat Govt a Shotgun Wedding?,” The Nation, December 10,2008.http://www.nationmultimedia.com/search/read.php?newsid=30090626

95. [95] “Suthep, Sondhi War of Words Widens,” Bangkok Post, March 11,2009.http://www.bangkokpost.com/news/local/137304/suthep-sondhi-war-of-words-widens

96. [96] “PAD Names Somsak as Party Head,” Bangkok Post, June 2,2009.http://www.bangkokpost.com/news/politics/144914/pad-names-new-political-party

97. [97] สนธิสาวไส้เน่า ตร.เทพประทานตัวทำลาย-แนะ รบ.คืนพระราชอำนาจ, ASTV-Manager, May 28,2010.http://www.manager.co.th/Politics/ViewNews.aspx?NewsID=9530000073858

98. [98] ''สนธิ'' ลาออกหัวหน้าพรรค ต้านประชาธิปไตย หนุนธรรมาธิปไตย จี้ทหารปฏิวัติถ้า ''มาร์ค'' ทำไม่ได้'', Prachatai, May 14, 2010.http://www.prachatai3.info/journal/2010/05/29465

99. [99] “Thai Troops ‘Cross into Cambodia’,” BBC News, July 15, 2008.http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/asia-pacific/7506872.stm

100. [100] Apinya Wipatayotin, “The Real Victim at Preah Vihar,” Bangkok Post, July 20,2008.http://www.bangkokpost.com/200708_News/20Jul2008_news002.php

101. [101] May Adadol Ingawanij, “The Speech that Wasn’t Televised,” New Mandala, April 27,2010.http://asiapacific.anu.edu.au/newmandala/2010/04/27/the-speech-that-wasn’t-televised/

102. [102] Marwaan Macan-Markar, “Thailand: Lese Majeste Cases Rise but Public in the Dark,” Inter Press Service, May 14, 2010.http://ipsnews.net/login.asp?redir=news.asp?idnews=51434

103. [103] “Corrections Dept Asked to Explain Da Torpedo’s Solitary Confinement,” Prachatai, September14, 2552.http://www.prachatai.org/english/node/1400

104. [104] 50,000 Websites Shut Down, MICT Inspector Says,” Prachatai, May 7,2553.http://www.prachatai.org/english/node/1795

105. [105] “EDITORIAL: Criminals or Scapegoats?,” Bangkok Post, November 3,2009.http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/26746/criminals-or-scapegoats

106. [106] Committee to Protect Journalists, “Attacks on the Press 2009: Thailand,” February2010.http://cpj.org/2010/02/attacks-on-the-press-2009-thailand.php

107. [107] Reporters Without Borders, “Government Uses State of Emergency to Escalate Censorship,” April 8, 2009.http://en.rsf.org/thailand-government-uses-state-of-emergency-08-04-2010,36968.html

108. [108] Human Rights Watch, “Thailand: Serious Backsliding on Human Rights,” January 20,2010.http://www.hrw.org/en/news/2010/01/20/thailand-serious-backsliding-human-rights

109. [109] “MICT to Curb Violations of Computer Act,” National News Bureau of Thailand Public Relations Department, June 15,2010. http://thainews.prd.go.th/en/news.php?id=255306150051

110. [110] Thailand Sets Up Unit to Tackle Websites Insulting Royals,” Agence France Press, June 15,2010.

111. [111] นายกฯ เปิดโครงการ ''ลูกเสือบนเครือข่ายอินเตอร์เน็ต'' (Cyber Scout), Prachatai, July 1, 2010.

112. [112] “Russian Maestro Leaves Thailand for Moscow,” Bangkok Post, July 8,2010.http://www.bangkokpost.com/news/crimes/185701/russian-maestro-leaves-thailand-for-moscow

113. [113] “DSI Sets Up Large Lese Majeste Force,” The Nation, July 9,2010.http://www.nationmultimedia.com/home/2010/07/09/politics/DSI-sets-up-large-lese-majeste-force-30133403.html

114. [114] รองอธิบดีดีเอสไอยอมรับมี "การเมือง" แทรกแซงถูกใช้เป็นเครื่องมือเผยอยากให้องค์กรเป็นอิสระเหมือน ป.ป.ช., Matichon, 12 July2010.

115. [115] “No Death Inflicted by Crowd Control during Songkran Mayhem,” The Nation, September 11,2009.http://www.nationmultimedia.com/2009/09/11/politics/politics_30112037.php

116. [116]2 Bodies of UDD Supporters Found in Chao Phraya River,” National New Bureau of Thailand Public Relations Department, April 15, 2009. http://thainews.prd.go.th/en/news.php?id=255204160028

117. [117] Human Rights Watch, op. อ้างแล้ว, fn. 140.

118. [118] สุเทพได้รับการแต่งตั้ง โดยเขาได้ลาออกจากตำแหน่งสมาชิกสภาผู้แทนราษฎร ตั้งแต่ปี 2552 หลังจากมีข่าวอื้อฉาวเรื่องการทุจริตเรื่องที่ดิน ดู “Suthep Resigns as MP,” Bangkok Post, July 17,2010.http://www.bangkokpost.com/news/politics/149293/suthep-resigns-as-mp

119. [119]เส ธ.แดงถูกยิงที่ศีรษะต่อหน้าโทมัส ฟูลเลอร์ แห่งนิวยอร์คไทมส์ ดู Thomas Fuller and Seth Mydans, “Thai General Shot; Army Moves to Face Protesters, New York Times, May 13,2010.http://www.nytimes.com/2010/05/14/world/asia/14thai.html

120. [120] Bangkok Gears Up for Protest Siege,” Associated Press, May 13,2010.http://asiancorrespondent.com/breakingnews/bangkok-gears-up-for-protest-siege.htm

121. [121] “Khattiya Sawatdiphol (Seh Daeng),“ New York Times, May 17,2010.http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/k/khattiya_sawatdiphol/index.html

122. [122] Nick Nostitz, “Nick Nostitz in the Killing Zone,” New Mandala, May 16,2010.http://asiapacific.anu.edu.au/newmandala/2010/05/16/nick-nostitz-in-the-killing-zone/
สำหรับ ความคืบหน้าชะตากรรมของผู้ชุมนุมเสื้อแดงในรายงาน ดู
“Daughter of a Slain Red Shirt Hears Story of Father from Nick Nostitz,” Prachatai, June 21, 2010.http://www.prachatai.com/english/node/1899

123. [123] 3 Injured as Van Trying to Clash through Security Checkpoint at Makkasan,” The Nation, May15, 2010.http://www.nationmultimedia.com/home/3-injured-as-van-trying-to-clash-through-security--30129399.html

124. [124] Jack Picone, “''Is it OK to Shoot Foreigners and Journalists?'',” Sydney Morning Herald, May 22,2010.http://www.smh.com.au/world/is-it-ok-to-shoot-foreigners-and-journalists-20100521-w1ur.html

125. [125] “Medics Banned from Entering ''Red Zones'',” The Nation, May 16,2010.http://www.nationmultimedia.com/home/2010/05/16/national/Medics-banned-from-entering-red-zones-30129456.html

126. [126] Bill Schiller, “Why Did So Many Civilians Die in Bangkok Violence?,” The Star, May 23,2010.http://www.thestar.com/news/world/article/813547--why-did-so-many-civilians-die-in-bangkok-violence

127. [127] วันที่ 18 พ.ค. หนึ่งวันก่อนการใช้ความรุนแรงในการสลายการชุมนุมครั้งสุดท้าย ส.ว.กลุ่มหนึ่งได้รับการตอบรับจากคนเสื้อแดง ในการเป็นตัวกลางไกล่เกลี่ยครั้งสุดท้าย แต่รัฐบาลปฎิเสธ นำไปสู่การโจมตีแบบนองเลือดในเช้าวันต่อมา

128. [128] Andrew Buncombe, “Eyewitness: Under Fire in Thailand,” The Independent, May 20,2010.http://www.independent.co.uk/news/world/asia/eyewitness-under-fire-in-thailand-1977647.html
See also: Bangkok Pundit (pseud.), “What Happened at Wat Pathum Wanaram?,” Bangkok Pundit, May 31, 2010.http://asiancorrespondent.com/bangkok-pundit-blog/what-happened-at-wat-pathum-wanaram

129. [129] “Anupong: Soldiers Not Involved in Temple Killings,” Bangkok Post, June 3,2010.http://www.bangkokpost.com/news/local/179998/anupong-soldiers-not-involved-in-killing-at-temple/page-2/

130. [130] General Comment 6, par. 3, April 30, 1982.

131. [131] United Nations Basic Principles on the Use of Force and Fire Arms by Law Enforcement Officials of 1990.

132. [132] Ibid., Principles 3, 5.

133. [133] Ibid., Principles 12-14 (emphasis added).

134. [134] Internal Security Act, B.E. 2551 (2008), s. 3.

135. [135] Ibid., s. 3.

136. [136] For a brief account of ISOC’s disturbing human rights record, see Paul Busbarat, “Thailand, International Human Rights and ISOC,” New Mandala, January 27, 2009.http://asiapacific.anu.edu.au/newmandala/2009/01/27/thailand-international-human-rights-and-isoc/

137. [137] Ibid., ss. 4-5.

138. [138] Ibid., s. 5.

139. [139] Ibid., s. 18.

140. [140] Announcement of the Centre for the Resolution of the Emergency Situation Re: Prohibition of Assembly or Gathering to Conspire, April 8 B.E. 2553 (2010).

141. [141] Regulation pursuant to Section 9 of the Emergency Decree on Public Administration on Emergency Situation, B.E. 2548 (2005).

142. [142] Announcement pursuant to Section 9 of the Emergency Decree on Public Administration on Emergency, Situation B.E.2548 (2005).

143. [143] A translation of the Computer Crimes Act B.E. 2550 (2007) is available athttp://www.iclrc.org/thailand_laws/thailand_cc.pdf.

144. [144] Computer Crime Act, Sections 3 (defining “Computer Data” to include “statements”) and 20.

145. [145] Statement by the Asian Human Rights Commission, “THAILAND: Censorship and Policing Public Morality,” April 9,2010,http://www.ahrchk.net/statements/mainfile.php/2010statements/2498/.

146. [146] “Thailand Government Shuts Down Protesters’ TV Station,” The Guardian, April 8,2010,http://www.guardian.co.uk/world/2010/apr/08/thailand-bangkok-protests

147. [147] “Thai Protesters Demand Government Reopen TV Station,” CNN World, April 8,2010,http://www.cnn.com/2010/WORLD/asiapcf/04/08/thailand.protests/index.html.

148. [148] “Govt Claims Plot Targets King,” Bangkok Post, April 27,2010.http://www.bangkokpost.com/news/local/175917/govt-claims-plot-targets-king

149. [149] International Crisis Group, “Bridging Thailand’s Deep Divide,” ICG Asia Report 192, July 5, 2010, p. 18.http://www.crisisgroup.org/~/media/Files/asia/south-east-asia/thailand/192_Bridging%20Thailands%20Deep%20Divide.ashx

150. [150] “Ex-policeman Held in RPG Case,” The Nation, May 1,2010.http://www.nationmultimedia.com/home/2010/05/01/national/Ex-policeman-held-in-RPG-case-30128366.html

151. [151] Avudh Panananda, “Anti-Riot Squad Cut Up by Soldiers in Black,” The Nation, April 13,2010.http://www.nationmultimedia.com/home/2010/04/13/politics/Anti-riot-squad-cut-up-by-soldiers-in-black-30127131.html

152. [152] Avudh Panananda, “Is Prayuth the Best Choice amid Signs of Army Rivalry?,” The Nation, June8, 2010.http://www.nationmultimedia.com/home/2010/06/08/politics/Is-Prayuth-the-best-choice-amid-signs-of-Army-riva-30131079.html
See also International Crisis Group, op. cit., fn. 133, p. 10.http://www.crisisgroup.org/~/media/Files/asia/south-east-asia/thailand/192_Bridging%20Thailands%20Deep%20Divide.ashx

153. [153] คนเลวบึ้มเอ็ม79บีทีเอสศาลาแดงเจ็บ75ดับ1-พยานอ้างยิงจาก รพ.จุฬาฯ, ASTV-Manager, April 23,2010.http://www.manager.co.th/Crime/ViewNews.aspx?NewsID=9530000055677

154. [154] “More Red Arsenal on Show,” The Straits Times, May 23,2010.http://www.straitstimes.com/BreakingNews/SEAsia/Story/STIStory_530261.html

155. [155] Jocelyn Gecker, “Thai Troops Open Fire on Red Shirt Protesters in Bangkok,” Associated Press, May 20, 2010.http://www.adelaidenow.com.au/thai-troops-open-fire-on-red-shirt-protesters-in-bangkok/story-e6frea6u-1225868598260

156. [156] Tan Lian Choo, “Clashes Provoked by Group Bent on Revolt: Suchinda,” The Straits Times, May20, 1992..

157. [157] “‘Drastic Action’ to Quell Protest,” Bangkok Post, May 18, 1992.

158. [158] “Shootings Were in Self-Defence, Says Spokesman,” The Nation, May 20, 1992.

159. [159] Thongchai Winichakul, “Remembering/Silencing the Traumatic Past: The Ambivalence Narratives of the October 6, 1976Massacre in Bangkok,” in Cultural Crisis and Social Memory: Modernity and Identity in Thailand and Laos, eds.Charles F. Keyes and Shigeharu Tanabe (London: Routledge/Curzon,2002), 243-283.

160. [160] Edward M. Wise, “Aut Dedere Aut Judicare: The Duty to Prosecute or Extradite,” in International Criminal Law, 2nd Edition, ed. M. Cherif Bassiouni (New York: Transnational Publishers,1998), pp. 18-19.

161. [161] ดูICCPR ข้อ (6)(1) ประกันการคุ้มครองจากการฆ่าตามอำเภอใจ ประเทศไทยเข้าเป็นภาคี ICCPR เมื่อวันที่ 29 ตุลาคม 2539

162. [162] ความเห็นทั่วไปของคณะกรรมาธิการสิทธิมนุษยชนแห่งสหประชาชาติ ลำดับที่ 13, ลักษณะของพันธกรณีตามกฎหมายทั่วไปที่มีต่อรัฐภาคีของกติกาฯ, ออกเมื่อวันที่ 29 มีนาคม 2547 (ความเห็นลำดับที่ 31), ย่อหน้า 8 (ตัวเน้นเป็นของผู้เขียน)

163. [163] ความเห็นลำดับที่ 31, ย่อหน้า 15 (ตัวเน้นเป็นของผู้เขียน)

164. [164] ความเห็นลำดับที่ 31, ย่อหน้า 18 (ตัวเน้นเป็นของผู้เขียน)

165. [165] ICCPR, ข้อ (6)(1)

166. [166] ICCPR, ข้อ 7

167. [167] ICCPR, ข้อ 9 (1)

168. [168] UNGA Res. 63/182, 16 March 2009, pars. 1-3.

169. [169] เพิ่งอ้าง, ย่อหน้า 3.

170. [170] เพิ่งอ้าง, ย่อหน้า 6(b).

171. [171] เพิ่งอ้าง, ย่อหน้า 6(b).

172. [172]รายงาน ของผู้รายงานพิเศษแห่งสหประชาชาติว่าด้วยการวิสามัญฆาตกรรม การสังหารอย่างรวบรัดตัดตอนหรือตามอำเภอใจ, UN Doc. E/CN.4/2005/7, 22 ธันวาคม 2547, ย่อหน้า 6.

173. [173] รายงานของผู้รายงานพิเศษแห่งสหประชาชาติว่าด้วยการวิสามัญฆาตกรรม การสังหารอย่างรวบรัดตัดตอนหรือตามอำเภอใจ, UN Doc. A/HRC/14/24, 20 พฤษภาคม 2553, ย่อหน้า 34 (ตัวเน้นเป็นของผู้เขียน).

174. [174] เพิ่งอ้าง, ย่อหน้า 35.

175. [175] เพิ่งอ้าง.

176. [176] เพิ่งอ้าง, ย่อหน้า 34.

177. [177] ดู Prosecutor v. Tadic, คดีหมายเลข IT-94-1-T, ความเห็นและคำตัดสินเมื่อวันที่ 7 พฤษภาคม 2540 (องค์คณะตุลาการ), ¶ 710 (องค์ประกอบของอาชญากรรมรวมถึง สิ่งที่เป็นทางกายภาพ เศรษฐกิจ หรือทางตุลาการ ที่ละเมิดสิทธิของปัจเจกบุคคลในการมีสิทธิพื้นฐานของตนอย่างเท่าเทียม เป็นต้น)”) (ตัวเน้นที่สองเป็นของผู้เขียน).

178. [178]Kupreškić, ¶ 621.

179. [179] เพิ่งอ้าง, ¶ 636.

180. [180] เพิ่งอ้าง, ¶¶ 630-31.

181. [181] เพิ่งอ้าง, ¶ 619, n. 897.

182. [182] เพิ่งอ้าง, ¶¶ 611-12.

183. [183] เพิ่งอ้าง, ¶¶ 630-31.

184. [184] กฎบัตรของคณะตุลาการทหารระหว่างประเทศ (TheCharter of the International Military Tribunal), ข้อ 6 (ค), บัญญัติว่าอาชญากรรมต่อมนุษยชาติคือ การฆาตกรรม การทำให้สิ้นชีวิต การทำให้เป็นทาส การเนรเทศ และการกระทำที่ไร้มนุษยธรรมอื่นๆ ที่กระทำต่อประชากรพลเรือน ... โดยกฎหมายหรือโดยสืบเนื่องกับอาชญากรรมใดๆ ภายใต้ขอบเขตอำนาจพิจารณาความของคณะตุลาการนี้” (ตัวเน้นเป็นของผู้เขียน).

185. [185] ธรรมนูญกรุงโรมฯ, ข้อ 7(1).

186. [186] ธรรมนูญกรุงโรมฯ, ข้อ 7(1), 7(2)(ก).

187. [187] “Pre-Trial Chamber II,” Situation in the Republic of Kenya, ICC-01/09-19, para. 81.

188. [188] เพิ่งอ้าง, ย่อหน้า 82.

189. [189] เพิ่งอ้าง, ย่อหน้า 94-96.

190. [190] เพิ่งอ้าง, ย่อหน้า 84 (ตัวเน้นเป็นของผู้เขียน), อ้างถึงPre-Trial Chamber I, Decision on the confirmation of charges, ICC-01/04-01/07-717, ย่อหน้า 396.

191. [191]ICTY, Prosecutor v. Blaskic, คดีหมายเลข IT-95-14-T, คำพิพากษาเมื่อวันที่ 3 มีนาคม 2543, ย่อหน้า 204.

192. [192] Antonio Cassese, International Criminal Law, Second Edition (Oxford: Oxford University Press,2008), pp. 98-99.

193. [193] ดู Pre-Trial Chamber II, Situation in the Republic of Kenya, ICC-01/09-19, para. 89, อ้างถึงICTY, Prosecutor v. Blaskic,คดีหมายเลข IT-95-14-T, คำพิพากษาเมื่อวันที่ 3 มีนาคม 2543, ย่อหน้า 205.

194. [194] Reporters Without Borders, “Thailand: Licence to Kill,” July2010.http://en.rsf.org/IMG/pdf/REPORT_RSF_THAILAND_Eng.pdf

195. [195] Prosecutor v. Akayesu, ICTR TC, 2 September 1998, Case No. ICTR-96-4-T, at589-590; ดูเพิ่มเติม Cassese, o.c., p. 109.

196. [196] Prosecutor v. Blaskic, ICTY TC, 3 March 2000, Case No. IT-95-14-T, at 247, 251.

197. [197] Prosecutor v. Kunarac and others, ICTY TC, 22 February 2001, Case No. IT-96-23-T, at 434.

198. [198] "บรรหาร-เนวิน" ขวางพรรคร่วมถอนตัว คาด "อภิสิทธิ์" ลาออกหลังลุยม็อบแดงจบ อาจยืดเยื้ออีก 1 สัปดาห์,” Matichon, May 17, 2010.http://www.matichon.co.th/news_detail.php?newsid=1274104360&catid=01

199. [199] "จตุพร"ปูดทหารแตงโมแฉแผน"อนุพงษ์" สั่ง9ข้อ4ขั้นจัดการแดงให้จบใน 7 วัน ห้ามพลาด อ้างสูญเสีย500ก็ยอม, Matichon, April 20,2010. http://www.matichon.co.th/news_detail.php?newsid=1271686129&grpid=10&catid=01

200. [200] “Sansern: 500 Terrorists Infiltrating Reds,” Bangkok Post, May 14,2010.http://www.bangkokpost.com/breakingnews/177896/500-terrorists-blending-with-reds-sansern

201. [201] Pokpong Lawansiri, “Thai Fact-Finding Committee Falls Short,” The Irrawaddy, June 28,2010.http://www.irrawaddy.org/opinion_story.php?art_id=18817&page=2

202. [202] “Kanit Soon to Pass on List of Independent Committee to PM,” National New Bureau of Thailand Public Relations Department, June 28, 2010.http://thainews.prd.go.th/en/news.php?id=255306280033

203. [203] Atiya Achakulwisut, “Reconciliation Will Have Its Price,” Bangkok Post, June 15,2010.http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/38778/reconciliation-will-have-its-price

204. [204] Achara Ashayagachat, “Mixed Reactions to Kanit Panel,” Bangkok Post, July 8,2010.http://www.bangkokpost.com/news/politics/185193/mixed-reactions-on-kanit-panel

205. [205] Nirmal Ghosh, “Ex-PM, Scholar to Mediate in Thailand,” The Straits Times, June 19,2010.http://www.asianewsnet.net/news.php?id=12601&sec=1

206. [206] Somchai Phatharathananunth, Civil Society and Democratization (Copenhagen: NIAS Press,2006).

207. [207] For an overview, see Bangkok Pundit (pseud.), “Thailand: Road Map for Reconciliation UPDATE,” Bangkok Pundit, June22, 2010. http://us.asiancorrespondent.com/bangkok-pundit-blog/road-map-for-reconciliation

208. [208] Wannapa Khaopa, “Pornthip Named Most Trustworthy Person in the Country,” The Nation, February 26,2010.http://www.nationmultimedia.com/home/2010/02/26/national/Pornthip-named-most-trustworthy-person-in-the-coun-30123440.html

209. [209] “Police: Residual C4 Chemical Found on Oct 7 Victim,” National New Bureau of Thailand Public Relations Department, February 25, 2009. http://thainews.prd.go.th/en/news.php?id=255202250025

210. [210] Piyanuch Thamnukasetchai, “No Explosive Residue: Pornthip,” The Nation, October 11,2008.http://www.nationmultimedia.com/2008/10/11/national/national_30085759.php

211. [211] “Explosives Expert Tests ''Black Box'' of ''Bomb Detector'',” BBC News, January 27,2010.http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/newsnight/8483200.stm

212. [212] Simon de Bruxelles, “Head of ATSC ''Bomb Detector'' Company Arrested on Suspicion of Fraud,” The Times, January 22,2010.http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/article6997859.ece

213. [213] Michael Peel and Sylvia Pfeifer, “Police Conduct Raids in Bomb Detector Probe,” Financial Times, June 8, 2010.http://www.ft.com/cms/s/0/ba30e518-72f5-11df-9161-00144feabdc0.html

214. [214] Supalak Ganjanakhundee, “Money Wasted on So-Called Bomb Detectors,” The Nation, January29, 2010.http://www.nationmultimedia.com/search/read.php?newsid=30121417&keyword=gt200

215. [215] Bangkok Pundit (pseud.), “How Did Dr. Pornthip Detect Explosive Residue on the Rohingya Boat?,” Bangkok Pundit, February 10, 2010. http://us.asiancorrespondent.com/bangkok-pundit-blog/so-how-did-dr.-pornthip-detect-the-explosive-residue-on-the-rohingya-boat

216. [216] “Porntip Takes Chula Flak over Grenade Attack Theory,” Bangkok Post, June 5,2010.http://www.bangkokpost.com/news/politics/36864/porntip-takes-chula-flak-over-grenade-attack-theory

217. [217] “Porntip: Troop Killed in Don Muang Clash Not Killed by Friendly Fire,” The Nation, May 4,2010.http://www.nationmultimedia.com/home/Porntip-Troop-killed-in-Don-Muang-clash-not-killed-30128559.html

218. [218] “Khunying Pornthip to Gather Evidence on Seh Daeng’s Assassination Attempt,” National New Bureau of Thailand Public Relations Department, May 14, 2010.http://thainews.prd.go.th/en/news.php?id=255305140044

219. [219] “Six Bodies Found in Safe-Zone Temple Show Signs of Execution,” National New Bureau of Thailand Public Relations Department, May 21, 2010.http://thainews.prd.go.th/en/news.php?id=255305210020

220. [220] Andrew Buncombe, “Eyewitness: Under Fire in Thailand,” The Independent, May 20,2010.http://www.independent.co.uk/news/world/asia/eyewitness-under-fire-in-thailand-1977647.html

221. [221] “DSI to Deliberate 153 UDD Cases,” Bangkok Post, June 14,2010.http://www.bangkokpost.com/breakingnews/181227/dsi-to-deliberate-on-153-udd-cases

222. [222] ICCPR, Article14, including sections3(b) and 3(e).

223. [223] ICCPR, Art. 14, Sec. 3(e).

224. [224] A copy of our letter to the Thai authorities can be downloaded here:http://robertamsterdam.com/thailand/wp-content/uploads/2010/06/Letter-to-Thai-Authorities-Demanding-Investigation-and-Access-to-Evidence-June-29-2010-_Final-Corrected__.pdf.